برگزاری نمایش عکس‌های افشین والی نژاد در ژاپن

351

برگزاری نمایش عکس‌های افشین والی نژاد در ژاپن

در دهمین سال پیاپی در سالگرد وقوع فاجعه سونامی، نمایشگاهی از عکس‌های افشین والی نژاد در توکیو برگزار شد.

خبر خوب صبح دوشنبه : سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا)  در دهمین سالگرد وقوع فاجعه سونامی در ژاپن نمایشگاهی از عکس‌های افشین والی نژاد را در شهر توکیو برگزار کرد.

روز یازدهم مارس سال ۲۰۱۱ در فوکوشیما ژاپن زلزله‌ای عظیم رخ داد که با سونامی همراه بود و سپس بحران رادیواکتیو در فوکوشیما را در پی داشت به همین دلیل به روال سال‌های قبل در ساختمان مرکزی این نهاد در توکیو نمایشگاه عکس افشین والی نژاد برگزار شد و قرار است که به مدت دو هفته ادامه داشته باشد.

طبق گفته‌های افشین والی نژاد حدود ۷ ماه پس از فاجعه رخ داده خانم ساداکو اوگاتا از او دعوت به عمل آورد تا عکس‌های خود را در نمایشگاهی در توکیو برگزار کند. از آن پس هر سال با نزدیک شدن به تاریخ ۱۱ مارس و وقوع این فاجعه نمایشگاه با نمایش عکس‌های عکاس ایرانی به عنوان همایش یک روزه برگزار می‌شود. ضمن این که والی نژاد یک مستند کوتاه هم در رابطه با اتفاقات رخ داده ساخته است که آن هم در این همایش به نمایش در می‌آید.

شاید جالب باشد بدانید که «افشین والی‌نژاد» تنها خبرنگاری است که در سال ۲۰۱۱ پس از وقوع زلزله بعد از رفتن همه خبرنگاران به خاطر خطر نشت تأسیسات هسته‌ای محل را ترک نکرد و ۴۰۰ هزار تصویر ماندگار را ثبت کرد.

امسال اگرچه «افشین والی نژاد» در ژاپن حضور ندارد اما نمایشگاه عکس او با عنوان «ردپای سونامی از نگاه یک عکاس خبرنگار ایرانی» قرار است که برگزار شود.

سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا)

سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) یک آژانس دولتی است که بیشترین کمک رسمی توسعه را برای دولت ژاپن ارائه می‌دهد. این برنامه با هدف کمک به رشد اقتصادی و اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و ارتقاء همکاری‌های بین‌المللی تهیه شده است.

آژانس همکاری بین المللی ژاپن در ابتدا یک سازمان نیمه دولتی تحت صلاحیت وزارت امور خارجه بود که در سال ۱۹۷۴ تشکیل شد. جایکا به شکل امروزی در سال ۲۰۰۳ تشکیل شد. اکنون جایکا فعالیت‌های خود را پیرامون ستون‌های یک رویکرد میدانی، امنیت انسانی و افزایش اثربخشی، کارایی و سرعت پیش می‌برد.

افشین والی نژاد

والی نژاد بیش از ۲۰ سال سابقه خبرنگاری در حوزه‌های داخلی و بین‌المللی دارد. او در کارنامه کاری خود با بزرگ‌ترین رسانه‌های جهان از جمله “آسوشیتدپرس” و “ان. اچ . کی” سابقه همکاری داشته است و در دهه هفتاد خبرنگار روزنامه‌های «جامعه» و «توس» در داخل کشور بوده است.

او نزدیک به ۱۸ سال در کشور ژاپن زندگی کرده است و در بخش رادیو “NHK WORLD” گوینده خبر هم بوده است و کامل با آداب و رسوم و سنت مردم ژاپن آشناست. او با استفاده از تجربیات خبرنگاری و عکاسی در زلزله‌های متعدد ایران مانند بم و جنگ افغانستان، توانست تا در فاجعه سونامی که در سال ۲۰۱۱ در کشور ژاپن رخ داد، پرمخاطب‌ترین عکس‌های جهان را بگیرد. برای مجموعه عکسی که از فاجعه رخ داده، تهیه کرده بود، بارها از او در جوامع بین‌المللی تقدیر شد و نمایشگاه عکس‌هایش ماه‌ها در توکیو توانسته است که مخاطبان بسیاری را به خود جلب کند.

افشین والی نژاد ؛ خبر خوب صبح دوشنبه ؛ جایکا

بیشتر بخوانید: نام «نگار مرتضوی» و «کاملیا آریافر» در بین ۳۰ زن الهام بخش مجله فوربز

چرا این خبر خوب است؟

خبر خوب دوشنبه صبح را اختصاص دادیم به افشین والی نژاد عکاس و خبرنگار کشورمان. حادثه‌ای که برای فوکوشیما اتفاق افتاد یکی از هولناکترین اتفاقاتی بود که در این چند سال اخیر روی داده است. بعد از اینکه نیروگاه فوکوشیما به زیر آب رفت و موجب آتش سوزی چندین راکتور و تشعشع مواد رادیو اکتیو در آسمان فوکوشیما شد، با اعلام وضعیت قرمز بسیاری از ساکنین مجبور به ترک محل زندگی خود شدند. افشین والی نژاد تنها خبرنگار و عکاسی بود که پس از ترک محل توسط همکاران خود در محل حادثه ماند و از اتفاقات پیش آمده عکاسی کرد و فیلم گرفت.

او ۴۰۰ هزار تصویر ماندگار از خود به جای گذاشت به طوری که الان چندین سال است در تاریخ ۱۱ مارس از سوی مدیران سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) دعوت می‌شود تا عکس‌ها و فیلم مستند خود را از این اتفاق به نمایش در معرض دید عمومی قرار دهد و برای حاضرین از اتفاقات پیش آمده به عنوان فردی که از نزدیک این حادثه را درک و لمس کرده سخنرانی کند و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارد. دعوت رسمی از او و مهیا کردن شرایط برای برگزاری نمایشگاه اتفاق جالب و قابل تأملی است که شاید باید ما را به فکر فرو ببرد که قدر سرمایه‌های خود را در حوزه‌های مختلف بیشتر بدانیم.

افشین والی نژاد از جمله عکاسان و خبرنگاران دغدغه‌مند است که در بسیاری از فجایعی که در این چند سال در داخل و خارج از کشور رخ داده سعی کرده است که حضور پیدا کند و با دوربین و عکس‌های خود با مخاطبان ارتباط برقرار کند و صحبت کند. او از جمله خبرنگارانی است که بعد از حادثه زلزله بم خود را به محل رساند تا به هموطنان خود کمک کند و بتواند عمق درد و فاجعه‌ای را که مردم این منطقه تحمل کردند را به دیگران برساند. او چند سال پیش بعد از توفانی که در زابل رخ داد علی‌رغم توصیه و هشدارهای مختلف مسئولین مبنی بر نا امنی جاده‌ها خود را به سیستان و بلوچستان رسیده بود و از آنجا دیدن کرد. او سابقه همکاری با نشریات مشهور و معتبر بین‌المللی را در کارنامه خود دارد.

نخستین نمایشگاه عکاسی او در رابطه با فاجعه فوکوشیما در سال ۲۰۱۲ برگزار شد که با استقبال کم نظیر مردم ژاپن همراه بود.

ممنون که با خبر خوب دوشنبه صبح همراه ما بودید.

تحلیل خبر: رضا زرگر

به این مطلب امتیاز دهید

امتیازدهی