کمال تبریزی مدال نشان افتخار را از وزارت خارجه ژاپن دریافت می‌کند

67

مدال نشان افتخار

کمال تبریزی سینماگر ایرانی صاحب نشان افتخار وزارت خارجه ژاپن می‌شود، عنوانی که به‌پاس فعالیت‌های سینمایی و دستاوردهای هنری به او اهدا می‌شود.

طبق اعلام سفارت ژاپن، دولت این کشور در تاریخ ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۹ اعطای نشان افتخار از طرف وزیر خارجه ژاپن به کمال تبریزی، کارگردان ایرانی را تصویب کرد.

امسال ۲۰۶ نفر و ۶۳ سازمان برای دریافت نشان افتخار از سوی وزیر امورخارجه ژاپن انتخاب شده‌اند.

کمال تبریزی

کمال تبریزی فیلم‌ساز سرشناس ایرانی است که کارهای موفقی همچون «لیلی با من است»، «مارمولک»، «یک تکه نان»، «فرش‌باد» و «طبقه حساس» را در کارنامهٔ خود دارد.

کمال تبریزی در سال ۱۳۷۴ چهارمین فیلم سینمایی بلند خود را به نام «لیلی با من است» با فیلم‌نامه‌ای از رضا مقصودی ساخت و نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت. این فیلم که در موقعیتی طنز و کمیک به داستان جنگ می‌پردازد ماجرای فیلم‌برداری با بازی پرویز پرستویی را روایت می‌کند که برای تهیهٔ گزارش وارد میدان جنگ می‌شود و به‌طور ناخواسته و برخلاف میل باطنی رفته‌رفته به خط مقدم نزدیک‌تر می‌شود و…….

یکی دیگر از کارهای موفق کمال تبریزی «فرش باد» نام دارد که محصول مشترک ایران و ژاپن است. این فیلم که باهدف معرفی ایران و شهر اصفهان ساخته‌شده بود ماجرای فرشی است که به یک ژاپنی تعلق دارد و باید به یاد همسر او که در یک تصادف جان خود را ازدست‌داده است، بافته‌شده …….

«فرش باد» را می‌توان بهترین فیلمی دانست که با همکاری کشور دیگر تولیدشده است هرچند فیلم یک سری ضعف‌ها را با خود به همراه دارد. اکران فیلم با استقبال بسیار خوبی از طرف مخاطبین همراه شد.

کمال تبریزی و فیلم «مارمولک»

اما بی‌شک یکی از بحث‌برانگیزترین فیلم‌های ساخته‌شده پس از انقلاب فیلم «مارمولک» است که نویسندگی آن را پیمان قاسم‌خانی بر عهده داشته است. فیلم در زمان اکران خود با انتقادهای بسیاری از جانب نهادهای حکومتی و بسیاری از افراد روبرو شد به‌طوری‌که باوجود دریافت پروانه نمایش و اکران آن در سینماها به‌یک‌باره توقیف شد. آن زمان جامعه با فضای بسیار بسته‌تری نسبت به امروزه مواجه بود و بسیاری از فیلم‌ها مجبور به اصلاحیه می‌شدند هرچند هنوز هم سینماگران ما با این مسئله روبه‌رو هستند.

می‌توان فیلم «مارمولک» را ازجمله فیلم‌های مهمی دانست که توانست باعث بازتر شدن فضای طنز در سینما شود و بسیاری از خط قرمزها را از بین ببرد. امروزه در فیلم‌ها، بسیاری از تیکه کلام‌ها و شوخی‌هایی که در فیلم کمال تبریزی صورت می‌گرفت خیلی راحت‌تر استفاده می‌شود.

کمال تبریزی بعد از همکاری موفق با پیمان قاسم‌خانی در فیلم «مارمولک»، بار دیگر کار مشترکی به نام «طبقه حساس» را در سال ۹۲ روانهٔ سینما کردند که با استقبال بسیار خوبی از طرف مخاطبان مواجه شد و جزو فیلم‌های پروفروش آن سال سینمای ایران قرار گرفت.

دغدغه فیلم‌ساز

کمال تبریزی ازجمله کارگردانانی بوده است که همواره فیلم‌نامه از سینمای تجاری برایش مهم‌تر بوده است. او مانند هر هنرمند دیگری آثار خوب و بد را در کارنامه خود دارد. آخرین ساختهٔ او فیلم «ما همه باهم هستیم» نام دارد که هم‌اکنون در حال اکران بر روی پرده‌های سینما قرار دارد و موردانتقاد بسیاری از منتقدان سینما قرارگرفته است. اثری که شاید که اگر ندانی فیلم را کمال تبریزی ساخته است با تماشای آن، حدس زدنش یک مقدار سخت باشد. فیلم پر بازیگر و پرحاشیه‌ای که با ضعف‌های بسیار زیادی روبه‌رو است و می‌توان آن را جزو آثار ضعیف کارنامهٔ وی قرارداد. هرچند خود کمال تبریزی چنین موضوعی را قبول ندارد و اعتقاد دارد که فیلم او از سینمای ایران جلوتر است.

با تمام تفاسیر کمال تبریزی جزو کارگردانان تأثیرگذار بر سینمای ایران محسوب می‌شود و نشان داده است که فیلم‌سازی است که همواره دغدغه دارد و فیلم‌نامه برای او از اهمیت بالایی برخوردار است. اگرچه  آثار وی در این چند سال مانند «طعم شیرین خیال» و «ما همه با هم هستیم» از آن کیفیت مطلوبی که سال‌ها از کمال تبریزی انتظار داشته‌ایم به دور بوده است اما او را باید جزو فیلمسازان جریان‌دار سینمای ایران دانست.

«دونده زمین» بعد از «فرش باد» دومین تجربه مشترک وی با سینمای ژاپن است که نویسندگی آن را زهرا جلالی بر عهده داشته است.

امسال وزارت ژاپن به پاس قدردانی از زحمات کمال تبریزی در این چند سال اخیر برای برقرای تبادل فرهنگ و هنر بین ایران و ژاپن قصد دارد که از او تجدید به عمل آورد و مدال نشان افتخار را به وی تقدیم نماید.

 

 

به این مطلب امتیاز دهید

کمال تبریزی مدال نشان افتخار را از وزارت خارجه ژاپن دریافت می‌کند
5 (100%) 2 votes