مسابقه بازی‌نامه‌نویسی و خبر خوب تمدید مهلت شرکت در چهارمین دوره

70

مسابقه «بازی‌نامه‌نویسی» و خبر خوب داشتن فرصت برای شرکت در این دوره

امروز با شما هستیم با مسابقه «بازی‌نامه‌نویسی» برای گسترش ادبیات در نمایش ایرانی که توسط اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می‌شود و خبر خوب تمدید مهلت ارسال آثار تا ۱۵ دی ماه ۹۹ برای ارسال بازی‌نامه از طرف علاقمندان.

چهارمین دوره از مسابقه «بازی‌نامه‌نویسی» توسط اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری کانون نمایش‌های آیینی‌ و سنتی انجمن هنرهای نمایشی ایران در مرحله پذیرش آثار متقاضیان شرکت در این دوره است. مهلت شرکت در این مسابقه که ابتدا تا ۲۰ آذر ماه ۹۹ تعیین شده بود، تمدید شده و علاقمندان می‌توانند تا ۱۵ دی ماه امسال برای ارسال بازی‌نامه های خود اقدام کنند.

مسابقه بازی‌نامه‌نویسی با تاثیر از نمایش ایرانی

مسابقه بازی‌نامه‌نویسی و خبر خوب برگزاری چهارمین دوره

اولین دوره از مسابقه «بازی‌نامه‌نویسی» به‌منظور گسترش ادبیات نمایشی در حوزه نمایش ایرانی، تولید بازی‌های ایرانی با تکیه بر آیین‌ها و سنت‌های کشورمان و کشف و پرورش افراد مستعد این حوزه و معرفی آن‌ها به بازار کار در سال ۹۶ توسط اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری کانون نمایش‌های آیینی‌ و سنتی انجمن هنرهای نمایشی ایران برگزار شد.

سوالی که شاید برای همه ما پیش بیاید این است که «بازی‌نامه» چیست؟!

«بازی نامه» نوشته‌ای است که نویسنده آن، تمام اجزای مورد نظرش را که می‌خواهد در بازی پیاده شود بر روی کاغذ می‌نویسد و آن‌ها را تقدیم برنامه‌نویس‌ها می‌کند. در واقع یک بازی‌نامه نویس نباید حتماً یک نویسنده‌ی فوق‌العاده باشد چون هیچ ناشری یک بازی‌نامه را چاپ نمی‌کند و اصلاً مناسب مطالعه نیست؛ چرا که بازی‌نامه تا وقتی که تبدیل به یک بازی نشود هیچ جذابیتی را به همراه نخواهد داشت. پس اگر بازی‌نامه نوشتید و آن‌را به دوست خود دادید تا آن‌را بخواند،‌ انتظار نداشته باشید تحسین شوید، باور کنید خواندن یک بازی‌نامه به شدت کسل کننده است.مسابقه بازی‌نامه‎نویسی و خبر خوب تمدید مهلت ارسال آثار

اما مسابقه «بازی‌نامه‌نویسی» فرصتی برای علاقمندان به این عرصه است تا استعداد خود را به منصه ظهور برسانند و برای آن جایزه هم ببرند. این مسابقه در دوره‌های گذشته جایگاه خود را به‌دست آورده و در هر دوره با استقبال خوبی از طرف شرکت‌کنندگان مواجه می‌شود.

امسال هم چهارمین دوره از مسابقه «بازی‌نامه‌نویسی» فرخوان خود را در تاریخ ۲۹ مرداد ۹۹ منتشر کرد و از علاقمندان به نوشتن بازی‌نامه دعوت به عمل آورد تا برای شرکت در این مسابقه تا ۲۰ آذر ماه آثار خود را به دبیرخانه این رویداد هنری-ادبی ارسال کنند، اما با وجود اشتیاق و استقبال خوبی که مسئولین برگزاری از متقاضیان برای شرکت در مسابقه دیدند و وجود مشکلات ناشی از بیماری کرونا و سختی‌های ارسال آثار تصمیمات جدیدی گرفته شد و خبر خوب تمدید مهلت شرکت در مسابقه به گوشمان رسید.

مهلت شرکت در مسابقه هم اکنون به ۱۵ دی ماه ۹۹ تغییر کرده است.

شرایط و قوانین شرکت در مسابقه بازی‌نامه‌نویسی

علاقمندان برای شرکت در این مسابقه مستلزم رعایت این نکات در آثار خود هستند:ارسال بازی‌نامه متاثر از نمایش ایرانی

  • آثار باید براساس شاخص‌های نوشتاری یکی از گونه‌های شناخته شده نمایش های آیینی و سنتی ایرانی مانند تعزیه، شبیه مضحک، تقلید و تخت‌حوضی، سیاه‌بازی، بقال‌بازی، عروسکی سنتی‌ (خیمه‌شب‌بازی، جی‌جی بی‌جی، صندوق‌بازی، خم‌بازی)، بازی‌های نمایشی اندرونی، نقالی، پرده‌خوانی و … خلق شده باشند.
  • موضوع مسابقه آزاد است اما رعایت اصول نوشتن بازی‌نامه و قواعد نمایش ایرانی برای نگارش آن الزامی است.
  • بازی‌نامه هایی که بر اساس آثار کهن ادبیات کلاسیک و قصه‌های عامیانه ایرانی نوشته شده باشند در اولویت اول و موارد ارسالی متأثر از چند گونه نمایشی در الویت دوم انتخاب برای هیئت داوری هستند.
  • آثاری که پیش از این در مسابقات دیگر رتبه‌ای کسب نکرده‌اند می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.

آثار برگزیده علاوه بر دریافت دیپلم افتخار و لوح تقدیر مسابقه به ترتیب جوایز ۱۲، ۱۰ و ۸ میلیون تومانی مسابقه را نیز از آن خود خواهند کرد.

به‌تازگی مهلت شرکت در مسابقه «بازی‌نامه‌نویسی» افزایش یافته و خبر خوب این است که علاقمندان می‌توانند بازی‌نامه‌های خود را که متأثر از نمایش سنتی ایرانی است تا تاریخ ۱۵ دی ماه ۹۹ به دبیرخانه مسابقه ارسال کنند.

برای خواندن متن کامل فراخوان به وب‌سایت رسمی مسابقه بازی‌نامه‌نویسی مراجعه کرده و برای دریافت پاسخ سوالات احتمالی خود با دبیرخانه این مجموعه به شماره ۰۲۱۶۶۷۱۰۷۰۲ تماس حاصل کنید.

چرا این خبر خوب است؟

با توجه به اینکه مسابقاتی از این دست می‌توانند علاوه بر گسترش ادبیات در نمایش ایرانی، به کشف، پرورش و به‌کار گیری استعدادهای این عرصه کمک شایانی کنند، گروه خبری گودنیوز با اطلاع‌رسانی درباره آن‌ها به مخاطبین خود تلاش می‌کند تا سهم خود را در ارتقاء فرهنگی جامعه ایرانی پرداخت کند.

از شما عزیزان بابت همراهیمان تا انتهای خبر خوب امروز سپاس‌گزاریم.

نوشتن بازی‌نامه

خبرهای خوب ادبی و یادداشت‌های ما در این حوزه را از دست ندهید.

تحلیل خبر: فرانه رحمتی

لطفا به محتوای این خبر امتیاز دهید.

به این مطلب امتیاز دهید

مسابقه بازی‌نامه‌نویسی و خبر خوب تمدید مهلت شرکت در چهارمین دوره
5 (100%) 1 vote