چرا از ریاضی بدمون میاد ؟

436

چرا از ریاضی بدمون میاد ؟

چرا خیلی از ما انسان‌ها از ریاضی بدمون میاد و چه کارهایی برای علاقه و تقویت آن در خود می‌توانیم انجام دهیم و چقدر از اهمیت آن آگاه هستید؟؟؟ مهارت درک مطلب ریاضی در افراد مختلف فرق می‌کنه، برای همین هست که بعضی‌ها ریاضی را دوست دارند و بعضی‌ها علاقه ای ندارند. طبق نظر خیلی از دانشمندان همیشه یک نوع مغز وجود داشته ولی با این حال نظرهای مخالف در هر موضوعی هست و خیلی از علم شناسان در تعریف مبحث ریاضی می­‎گویند که ریاضی زبانی است که بدون در نظر گرفتن ملیت یا جغرافیا در سراسر جهان به کار می‌رود.

چرا از ریاضی بدمون میاد

تفاوت راست مغزها و چپ مغزها 

طبق نظر محققان کسانی که باسمت چپ مغز خود فکر می­‌کنند منطقی‌ترند و تمایل به یادگیری دائمی مطالب ریاضی را دارند و افرادی که با سمت راست مغز خود فکر می‌­کنند معمولاً تفکر هنری-بصری دارند.

راست مغزها یکدفعه در میان حجم زیادی از اطلاعات قرار می­‌گیرند و اطلاعات را به خوبی بخاطر می‌سپارند و بیشتر مواقع با مشکل کمبود زمان مواجه هستند، ولی دانش آموزان چپ مغز، موضوعات ریاضی را به سرعت درک می‌­کنند.

علم ریاضی، صف اوّل سخت ترین‌ها

در سال ۲۰۰۵، موسسه گالوپ (Gallup) یک نظرسنجی انجام داد و در آن از بچه‌ها پرسید کدام یک از دروس تحصیلی برای آن‌ها سخت‌تر است، جواب بچه‌ها چندان عجیب و دور از ذهن نبود، چراکه ریاضی جزء مشکل ترین درس‌ها شد.

پرونده رشته‌های تحصیلی ما رو اینجا دنبال کنید !!

اساس ریاضی در ما چطور شکل می‌­گیرد؟

علم ریاضی شبیه بلوک‌های یک ساختمان هست. شما باید در یک مبحث درسی تسلط کافی را بدست بیاورید، قبل از اینکه به یادگیری مبحث بعدی بپردازید، پس اولین بلوک‌های ساختمانی ریاضی ما در مقطع ابتدایی شکل می‌­گیرند.

بلوک‌های ساختمانی بعدی در مقطع راهنمایی ساخته می‌­شوند، وقتی‌که بچه‌ها فرمول‌ها را یاد می‌گیرند. این اطلاعات اولیه باید قبل شروع مباحث سخت‌تر به بچه‌ها آموزش داده شود.

بیشتر بخوانید: چهار پیشنهاد عملی برای درمان عدم تمرکز و اینکه شروع کنید

مشکل عمده بچه‌ها 

مشکل عمده بچه‌ها معمولاً بین مقطع راهنمایی و دبیرستان بروز می‌­کند چون بیشتر  اوقات مبحث جدید را می‌بینند، قبل از اینکه مبحث قبلی را یاد گرفته باشند. بچه‌هایی که در مبحث ریاضی در مقطع راهنمایی نمرات متوسط رو به پایین کسب می‌کنند، ناچاراً مبحث جدید را یاد می­گیرند، در حالیکه فقط نصف مبحث قبل را یاد گرفتند.

دلایل مختلفی برای این مشکل وجود دارد. ممکن است شما یک استاد یا معلم نامناسبی برای درس ریاضی داشتید یا شاید چون چند ترم در این درس نمرات پایینی گرفتید از آن زده شده باشید و خیلی‌ها نمی‌دانند که ریاضی چیست و چه کاربردهایی می‌تواند داشته باشد.

خاطرات بد پدر و مادرها 

بعضی از پدر و مادرها که متأسفانه تعدادشان هم کم نیست، چون خاطرات بدی از ریاضی دارند و در دورانی که محصل بودند با این درس مشکل داشتند، اعتقاد دارند که درس ریاضی سرد و بی‌روح است و با این کار از یادگیری صحیح آن فرار کرده و این مسئله را به فرزند خود نیز منتقل می‌کنند.

اهمیت ریاضی

بیشتر بخوانید: لاگ لاین چیست ؟

راهکارهایی برای افزایش علاقه

اینکه واقعاً چرا خیلی از ماها از ریاضی بدمون میاد شاید مسأله‌ایی باشه که هیچ وقت تا به حال در موردش صحبت نکردیم اما شاید واقعاً راه‌هایی باشه که این نگرش را عوض کنیم. برای مثال شما اگر ببینید که در حال پیشرفت هستید و به مرور نمرات بهتری در ریاضی می­‌گیرید علاوه بر اینکه قطعاً کم‌کم به علم ریاضی علاقه پیدا می‌­کنید و به اهمیت آن پی خواهید برد.

کلاس خصوصی

یک راهکار خوب گرفتن معلم خصوصی است. البته خودتان هم به تنهایی می‌­توانید از پس آن برآیید ولی در هر صورت، یک معلم خوب باعث می‌­شود زودتر به هدفتان برسید و اشکالات پایه‌ای شما را هم برطرف می‌­کند.

انگیزه و هدف 

اگر هدف مشخص داشته باشید می­‌توانید انگیزه بیشتری داشته باشید و بهتر عمل کنید یا در ابتدای کار از مثال‌های ساده‌تر شروع کنید تا بتوانید آن‌ها را حل کنید و از حل سؤال لذت ببرید و بعد سراغ سوال‌های سطح بالاتر بروید. برای خودتان جزوه مرتب، تمیز و شیکی داشته باشید تا علاقه شما به ریاضی بیشتر شود.

پدر و مادر کوشا و پیگیر

والدین پیگیر و خوب می‌توانند در زمینه درس ریاضی تعادل خوبی با معلم ریاضی فرزند خود برقرار کنند. خوشبختانه امروزه معلم‌های مطرح ریاضی، بازی‌های مختلفی برای آموزش بهتر ریاضیات طراحی کرده‌اند. بازی مار و پله، شطرنج، راز جنگل و… همه از بازی‌های جذابی است که بچه‌ها به‌صورت ناخودآگاه با ریاضیات درگیر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: روز ملی پژوهش روزی برای پیشرفت و توسعه

کشف روابط ریاضی

خیلی از مفاهیم ریاضی با هم ارتباط دارند،‌که هر چقدر بیشتر این روابط را پیدا کنید، ریاضی را بهتر می­‌فهمید و درک می‌کنید که واقعاً ریاضی چیست . مفاهیم ریاضی درجه‌های سختی مختلفی دارند، از سطحی که شما در آن هستید، شروع می‌شود و به سطوح سخت‌تر می‌رسد.

تمرین کنید برای درک بهتر 

کافیست تمرین کنید! حلِ بسیاری از مسائل ریاضی بستگی به درک مفهوم آن دارد. بعضی افراد نیاز به تمرین بیشتر و بعضی نیاز به تمرین کمتری دارند. شما باید یک مفهوم را آنقدر تمرین کنید تا به خوبی آن را بفهمید و بتوانید به راحتی و به سرعت، راه حل مسائل مختلف را بیابید و بگویید آهان فهمیدم.

اگر بتوانید ۷ مسئله‌ی مختلف را در یک مبحث ریاضی به درستی حل کنید، یا اینکه اگر مسئله‌ای را پس از چند ماه دوباره دیدید،‌ باز هم بتوانید آن را حل کنید٬ می‌توان گفت که آن مطلب را متوجه شده اید. حل کردن مسائل و تمرین‌های زیاد،‌ کلید درک یک مفهوم ریاضی است.

کمک گرفتن از دیگران

به موقع از دیگران کمک بگیرید، نگذارید که در یک مسئله گیر کنید و خسته شوید. به دنبال توضیحات اضافی باشید،‌ اگر لازم است از یک دوست‌ یا معلم خصوصی کمک بگیرید. خودتان باید تشخیص بدهید که در کدام مباحث اشکال دارید و بعدآن را برطرف کنید. بیشتر افراد به کمک نیاز دارند، اگر به موقع از دیگران کمک نگیرید ریاضیات هر روز برای شما خسته‌کننده‌تر خواهد شد.

علم ریاضی

بیشتر بخوانید: رشته مدیریت صنعتی را می‌شناسید؟

اهمیت ریاضی در چیست ؟

با توجه به مطالبی که گفته شد می­‌توان نتیجه گرفت که خواندن و بلد بودن علم ریاضی بسیار مهم است و اهمیت آن را درک کرد و بعد از فارغ التحصیلی هم در هر کاری تا حدودی به ریاضی نیاز خواهیم داشت. برای حل مسائل دروس دیگر مانند درس فیزیک هم به بلد بودن ریاضی نیاز داریم و برای ادامه تحصیل و قبولی در کنکور کارشناسی، ارشد و دکترا هم درس ریاضی مورد نیاز است.

 ریاضی یک ورزش ذهنی است

گذشته از اینکه ما بخواهیم یک قهرمان ورزشی باشیم یا خیر، ورزش و تربیت بدنی، برای رشد، سلامت و آمادگی جسمانی لازم است. به همین ترتیب آموزش علم ریاضی هم یک ورزش ذهنی برای آماده شدن و مواجهه با مسائل پیچیده زندگی است. هر چند قرار نیست که همه از ریاضی خوششان بیاید و آن را دوست داشته باشند و این کاملاً طبیعی است اما نباید از اهمیت ریاضی و کاربردی بودن آن غافل شد.

یادداشت‌های ما در زمینه آموزش رو اینجا دنبال کنید.

یادداشت‌های دیگر هدیه لطف‌الله زادگان را اینجا دنبال کنید.

“لطفاً به این یادداشت امتیاز دهید.”

وج ورد

 

به این مطلب امتیاز دهید

امتیازدهی